Ga naar de inhoud

Terugblik bijeenkomst participatie binnen het leernetwerk van Datapoort

Binnen het leernetwerk van Datapoort vond een bijeenkomst plaats over betekenisvolle participatie. In dit leernetwerk delen partnerorganisaties kennis en ervaringen, en bespreken zij vraagstukken rond gezondheidsdata, samenwerking en maatschappelijke waarde.

De bijeenkomst

Na een introductie van Anouk van der Meij over Datapoort gaf Niek Hof namens Zorgbelang Groningen een korte toelichting op betekenisvolle participatie, met aandacht voor de voorwaarden die nodig zijn om inwoners en partners zorgvuldig te betrekken.

Daarna gingen de aanwezigen met elkaar in dialoog over wat er als regio nodig is om participatie minder vrijblijvend en meer betekenisvol te maken. De brede vertegenwoordiging vanuit onder meer UMCG, Hanzehogeschool, Gezond Groningen én inwoners op eigen titel maakte het gesprek extra waardevol.

Tijdens de bijeenkomst is afgesproken om partijen structureler bij elkaar te brengen rond participatie, zodat er een vaste plek ontstaat om praktijkervaringen, geleerde lessen en concrete aanpakken te delen.

Wil je deelnemen aan een volgende bijeenkomst of hierover meedenken? Neem dan contact op met Niek Hof van Zorgbelang Groningen of Anouk van der Meij van Datapoort.