Ga naar de inhoud

Denk je aan Gezond Groningen, dan denk je aan Chrétien

Vanaf het begin al betrokken. Hij heeft niet alleen processen begeleid, maar vooral mensen verbonden. Per 1 juli gaat Chrétien met pensioen. Een mooi moment om stil te staan bij zijn verhaal en zijn kijk op Gezond Groningen.

Terugblik

‘Het is alweer 7 jaar geleden dat ik als regiosecretaris aan de slag ging voor de samenwerking tussen de 10 Groninger gemeenten en Menzis. In de loop der jaren kende deze samenwerking verschillende namen: Public Health Kern Overleg, Preventie Overleg Groningen, Gezondheidsoverleg Groningen en sinds een paar jaar Gezond Groningen. Wat ik altijd heb gedaan, is gebleven: bouwen aan samenwerking, met als doel meer gezonde jaren voor alle Groningers.

Het mooie van mijn beroep is dat weerstand tegen nieuwe ontwikkelingen, zoals Welzijn op Recept, de ketenaanpak Valpreventie en het Ecosysteem Mentale Gezondheid, vaak verandert in enthousiasme en trots over wat we samen bereiken met onder meer huisartsen, ziekenhuizen, gemeenten en het sociaal werk.

Wat mij drijft, is dat we in Groningen nog zoveel te doen hebben: veel mensen zijn minder gezond en leven minder lang in goede gezondheid. Daarom zet ik mij in om te blijven bouwen, ondanks alle regels en bureaucratie. De resultaten blijven niet onopgemerkt: landelijke partijen zoals het ministerie van VWS en De Nederlandse ggz komen kijken hoe we dit doen.

En hoewel ik dicht bij mijn pensioen ben, is dit werk te belangrijk en leuk om los te laten. Daarom blijf ik nog een half jaar actief, bij de VNG, voor onze regio en voor andere regio’s in Nederland.’

Zijn verhaal laat goed zien waar Gezond Groningen om draait: samenwerken, verbinden en blijven bouwen aan een gezondere toekomst voor onze provincie.